“War for talent”? Mmmm…

“War for Talent” is een oud begrip. Heel oud. De term dateert uit 1997 en werd uitgevonden door een Amerikaan. In 2001 werd er een boek over geschreven. Door een groepje Amerikanen. Die duiding is relevant. Amerikanen hebben de gewoonte grote woorden te gebruiken en bovendien is oorlog altijd aanwezig geweest in hun geschiedenis. Ook vandaag nog. Voor de gemiddelde West-Europeaan is dat in 2022 anders.
Vandaag lijden we meer. De oorlog in Oekraïne heeft zo zijn gevolgen voor ons. Economische gevolgen. We lijden onder een tekort aan grondstoffen – al moet je niet veel gestudeerd te hebben om te beseffen dat we waarschijnlijk meer lijden onder het speculatieve opportunisme van sommige grote bedrijven dan onder de tekorten op zich. Maar bon. We lijden dus indirect. Verder zijn we niet betrokken bij de oorlog die zich voor ons op het televisiescherm afspeelt.


De term “War for Talent” is dan ook bovenal een misplaatste stijlfiguur. Een marketing term die afgestemd is op een Amerikaanse doelgroep en ontworpen werd om de aandacht van die doelgroep te trekken. Een begrip dat een idee van een consultant aandacht moest opleveren. De titel van een boek. Een titel die potentiële kopers moest aanzetten tot kopen. Een overdrijving die mensen moest laten opkijken.


Met bedrijven gaat het net zo. Je zou kunnen stellen dat een bedrijf ook een “leven” heeft. Als alles goed gaat, dan groeit het bedrijf, dan bloeit het, dan zijn de mensen die er bij betrokken zijn goed af. Maar het kan ook anders. Bedrijven zitten constant verwikkeld in een strijd. Een concurrentiestrijd. Een strijd waar gestreden wordt om klanten, om middelen, om ideeën. Wie de strijd wint, is goed af. Wie de strijd verliest, is minder goed af. En in sommige, extreme gevallen gaat het bedrijf dan dood, het verdwijnt.
De War for Talent is geen oorlog. Het is een wedstrijd. Een belangrijke wedstrijd waarbij bepaald wordt welke spelers deel zullen uitmaken van jouw team. Als je veel goede spelers hebt die prima kunnen samenwerken, dan is de kans groot dat je ploeg goed zal presteren. En omgekeerd.


Als je een belangrijke wedstrijd gaat spelen, dan bereid je je (team) goed voor. Je traint hard. Je zorgt voor de beste trainer die je kunt vinden binnen het budget dat je beschikbaar hebt. Je gaat op zoek naar extra geld als dat nodig is. Want je weet dat zonder goede voorbereiding je kans op winnen klein is. Andere ploegen, beter voorbereide ploegen, ploegen die de wedstrijd ernstiger nemen, zullen van je winnen.
Ze zullen je bedrijf een aantrekkelijk imago moeten geven in een concurrentiële markt waar perceptie en geloofwaardigheid de azen van het kaartspel zijn. Ze moeten het wervend verhaal van jouw bedrijf kunnen vertellen en kristalhelder uitleggen hoe de ambities omgezet zullen worden in realiteit. De rol van elke kandidaat collega in dat avontuur moet duidelijk zijn en iedere sollicitant die in het plaatje past, moet er van overtuigd worden dat het in haar of zijn belang is in jouw team te stappen.


Kun je met je hand op je hart zeggen dat je team daar helemaal klaar voor is? Top. Dan ben je de wedstrijd ongetwijfeld ook aan het winnen. Of gaat het niet zo vlot? Dan moeten we misschien eens praten. Hoe wervend je verhaal ook geschreven is, het kan maar impact hebben als het door iedereen wervend verteld wordt.
The game is on.
Zullen we even praten over een opleiding met (of voor) je collega’s ?
Zullen we even bekijken hoe we jouw team meer impact kunnen laten hebben dank zij Executive Storytelling? Laat hier je gegevens achter en je wordt snel gecontacteerd.
Dit kan je ook interesseren
Presentator
Ben je op zoek naar een presentator met tonnen ervaring om je evenement aan elkaar te praten? Of heb je een keynote speaker nodig? Vraag Marc Lambotte...
Moderator
Als je een debat wil organiseren, heb je een professioneel moderator nodig. Marc Lambotte leidde talloze debatten in perfect Nederlands, Frans en Engels.
Cursus Storytelling
Leer je team hoe een verhaal met meer impact te vertellen. Motiveer je medewerkers, overtuig je klanten, laat de wereld weten wat je boodschap is.
Adviseur
Ben je op zoek naar een adviseur die je helpt bij de strategie van je bedrijf? Zijn sales en marketing een uitdaging voor je? Laat ons even praten.
Copyright Purusha bv - Algemene voorwaarden - Privacy beleid - info@purusha.be